حالا بخوانید
نمای اول شخص (First Person View) چیست؟

نمای اول شخص (First Person View) در بازی های ویدیویی به نوعی دوربین (از نظر نمای دید) گفته می شود که دقیقا به جای چشمان کارکتر قابل بازی (Playable Character) قرار می گیرد. در این حالت، گیمر تمام دنیای بازی را از زاویه چشمان خود خواهد دید. درست همانطور که شما دست ها، پاها، اجسام و دیگر محیط های اطراف خود را در دنیای واقعی می بینید.

مشخصه های نمای اول شخص

طبیعتا نمای دید اول شخص برخی مشخصه ها و کاربردهای خاص خواهد داشت که مختصرا آن را بررسی خواهیم کرد.

دوربین Lock

در این نمای دید دوربین بر روی کارکتر مورد نظر قفل یا به عبارتی Lock شده است. قفل شدن دوربین بر روی کارکتر به ای معنا است که وقتی گیمر کارکتر خود را حرکت می دهد، دوربین نیز به همان میزان حرکت می کند. و یا با چرخاندن سر کارکتر به اطراف، دوربین نیز خواهد چرخید.

استفاده ی بازی Titalfall از نمای اول شخص

نکته: نمای اول شخص به دلیل اینکه گیمر را در شرایط و موقعیت های مختلفی قرار می دهد، معمولا حس واقع گرایی بیشتری را نسبت به سایر نماهای دید، برای مخاطبان خود ایجاد می کند.

موارد استفاده از نمای اول شخص

نمای اول شخص ممکن است کابردها و موارد استفاده ی زیادی در بازی ها داشته باشند. اما از مهمترین موارد استفاده از این نمای دید، در بازی هایی است که از تم تیراندازی برخوردارند. چرا که بازی های تیراندازی برای نشانه گیری به دقت و تمرکز بالایی نیاز دارند.

اما در مواردی خاص، ممکن است برای ساخت سینماتیک های یک بازی، از نمای دید اول شخص نیز استفاده شود. به این معنا که بخش هایی از روایت داستانی آن بازی، با استفاده از نمای دید اول شخص که در قالب یک دوربین سینمایی ظاهر می شود، ساخته خواهد شد. پس نتیجه می گیریم که نمای اول شخص دوربینی است که صرفا برای استفاده در گیم پلی یک بازی نیست و ممکن است بخش های کوتاهی از روایت داستانی یک بازی را هم شامل شود.

تاریخچه ی نمای اول شخص

در بین دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی بیشتر بازی های منتشر شده با نمای دید کنار (Side View) و نمای بالا به پایین (Top Down) ساخته می شدند. اما در بین عنوان هایی بودند که سعی می کردند دنیای خود را از منظر کارکتر قابل بازی خود به نمایش بگذارند.

اولین تلاش ها برای ساخت عناوین اول شخص به اوایل دهه ی ۷۰ میلادی بر می گردد. بازی Mazewar جزء اولین بازی هایی بود که از نمای اول شخص استفاده می کرد. این عنوان در سال ۱۹۷۴ توسط Steve Colley, Greg Thompson و دیگر همکارانش بر روی پلتفرم Imlac PDS-1 منتشر شد و از آن بعنوان اولین بازی اول شخص در سبک اکشن (Action) یاد می شود.

ساخت عنوان Spasim توسط Jim Bowery در سال ۱۹۷۴ بر روی پلتفرم Mainframe Computer که جزو اولین بازی اول شخص در سبک شبیه ساز (Simulation) شناخته می شود. Encounter ساخته ی Paul Woakes در سال ۱۹۸۳ بر روی پلتفرم Atari 8-bit و Wing Commander ساخته ی شرکت Origin Systems در سال ۱۹۹۰ که بر روی پلتفرم MS-DOS منتشر شده بود اشاره کرد.

اما موج انتشار بازی های اول شخص، مربوط می شود به اوایل دهه ۹۰ میلادی که از محبوب ترین آنها می توان به ساخت Wolfenstein 3D در سال ۱۹۹۲ توسط کمپانی id Software بر روی پلتفرم MS-DOS اشاره کرد. ساخت بازی System Shock د سال ۱۹۹۴ توسط Looking Glass در سبک ماجرایی و اکشن، انتشار اولین شاره از بازی The Elder Scrolls: Arena در سال ۱۹۹۴ از سوی شرکت Bethesda Softworks که جز بهترین های زمان خود محسوب می شد. ساخت بازی Half-Life در سال ۱۹۹۸ توسط Valve که یکی از بهترین بازی های اول شخص در نوع خود بشار می رفت.

تا به امروز بازی های زیادی در نمای اول شخص در سبک ها و تم های مختلف منتشر شده اند که همه آنها موفقیت های خود را مدیون ریشه های خود هستند. در ادامه ماقالات مقدماتی شناخت دوربین و نماهای دید در بازی های ویدیویی با نمای دید سوم شخص (Third Person View) همراه ما باشید.

چطور بود؟ خوش ات اومد؟
عالیه!
0%
سورپرایز!
0%
خوشم اومد
0%
معمولیه
0%
خوشم نیومد
0%
عصبانیم
0%
گیج شدم
0%
غصه خوردم
0%
حرص خوردم
0%
افتضاحه!
0%
درباره نویسنده
ابراهیم قاسمی

نظر یا نقد کوتاهی بنویسد: